søndag 14. august 2011

Berlin

For 50 år siden bygde kommunistene en mur gjennom Berlin. Ingen fikk lenger lov å forlate paradiset til Walter Ulbricht. De som prøvde, ble skutt. Muren sto i nesten 30 år til grensovergangen Bornholmer Strasse ble åpnet 9. november 1989. Mandagsdemonstrasjonene hadde ført fram, die Wende var et faktum.

Berlin har mange ansikter. Berlin er Tysklands gamle og nye hovedstad. Berlin er landets største by, nesten 1000 år gammel, oppstått rundt to små landsbyer ved elven Spree. Berlin er en av Europas store turistmagneter. Og Berlin er bosted for mange ikke-Berlinere, som er blitt Berlinere med  tiden, tyrkere, polakker, nederlendere, folk fra Hamburg og München og Rostock, nordmenn, vagabonder, kunstnere, forfattere, frie sjeler. Og noen erke-Berlinere. I grunnen alle som selv sier "Ich bin ein Berliner."

Min venn R bor i Neukölln. Han er oversetter, og han har akkurat gitt ut sin første bok: En samling litterære tekster om Berlin oversatt fra tysk til nederlandsk. Jeg fikk et eksemplar da jeg besøkte R i sommer, som smiler til meg fra stuebordet: Les meg, les meg! I dag frister det. Det er søndag, ute er det grått, høsten melder sin ankomst. På tide å reise tilbake til Berlin, i godstolen med en varm kopp kaffe.

Er du en berliner?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar