fredag 16. september 2011

FoU

Som seksjonsleder for FoU, dokumentasjon og analyse på Fremmedspråksenter er jeg så heldig at jeg får lov til å jobbe med forskning og utvikling knyttet til fremmedspråkopplæring. Forskning og utvikling, eller FoU, er for øvrig en lånoversettelse av det engelske research and development, R&D.

Disse temaene opptar meg spesielt:
-elevenes valg av fremmedspråk (og deres grunner)
-automatisk oversettelse fra fremmedspråk til norsk 
-samfunnets behov for (andre) fremmedspråk (enn engelsk, fransk, spansk og tysk)
-fremmedspråk som undervisningsspråk i ikke-språkfag
-likhetene mellom norsk, engelsk og andre fremmedspråk (tysk er et nabospråk!)
-redigering av Norsk pedagogisk tidsskrifts temanummer om fremmedspråk (2/2012)

Fremmedspråk i skolen er et spennende forskningsfelt, og jeg er redd for at heller ikke jeg skal klare å besvare alle de store spørsmålene før jeg går av med pensjon om ørti år. Men sånn er det når man forsker, man blir aldri ferdig.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar